همه چیز در مورد کودکان بیش فعال کم توجه
 
روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه سمنان
 
 

علائم مربوط به اختلال کنترل تکانه در کودکان بیش فعال :

قبل از معلم سوال میپرسند، قبل از عمل ، فکر نمیکنند و قبل از اتمام یک کار به سراغ کار دیگری میروند.

علل اختلال :

کم کاری برخی از نواحی مغز که به عملکرد تمرکز وتوجه مرتبط است و همچنین انتقال دهنده های عصبی موثر در فزون کنشی وعوامل ژنتیکی میتواند علل احتمالی این اختلال باشند

چگونگی تشخیص بیش فعالی :

هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص وجود ندارد. در عوض، پزشکان بر پاسخ بیمار به سؤالات، توضیحات خانواده ها از مشکلات رفتاری و ارزیابی مدرسه تکیه می کنند. یک کودک مبتلا به بیش فعالی، باید ترکیبی از بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری را به مدت حداقل شش ماه داشته باشد و درجه ای باشد که ناسازگار و متناقض با سن او باشد وقبل از 7 سالگی نیز باید این نشانه ها مشخص شده باشند.

داروهایی که برای بیش فعالی کاربرد دارد:

داروهای محرک می تواند به افزایش طول توجه یک کودک در حالی که باعث کنترل تکانه بیش فعالی و رفتارهای فرد میشود کمک کند. مطالعات نشان می دهد این داروها در 70٪ تا 80٪ از بیماران موثر واقع شده است، اگر چه ممکن است آنها بسیاری از عوارض جانبی ناراحت کننده ای نیزداشته باشند. غیرازداروهای محرک نیز گزینه های دیگری برای برخی از کودکان وجود دارد که در میان آنها ترکیب رفتار درمانی ، خانواده درمانی و نوروفیدبک موثرترین و بی عارضه ترین شیوه های درمان می باشد.

چه غذاهایی برای کودکان بیش فعال مناسب است؟
هنوز در مورد اینکه آیا رژیم غذایی ممکن است در کاهش بیش فعالی موثر باشد یا خیر هیچ مدرک قابل استنادی دردست نیست. برخی از کارشناسان بهداشت معتقدند غذاهایی که برای مغز مناسب است می تواند علائم اختلال را کاهش دهد. غذاهایی با پروتئین بالا، از جمله: تخم مرغ، گوشت، حبوبات، و مغزها، ممکن است در افزایش غلظت انتقال دهنده های عصبی موثر باشد. همچنین ممکن است جایگزینی کربوهیدرات ساده مانند آب نبات و نان سفید، با کربوهیدرات پیچیده مانند گلابی و نان غلات مفید باشد.. قبل از هر گونه تغییرات شدید در رژیم غذایی کودک خود ، با پزشک کودکتان صحبت کنید.
نقش افزودنی های مواد غذایی خاص کمتر است. بعضی از والدین معتقدند که مواد نگهدارنده و رنگ غذا به بدتر شدن علائم کم توجهی بیش فعالی کمک میکند( آکادمی طب اطفال آمریکا این موضوع را معقول و منطقی می داند).

ارتباط تلویزیون با بیش فعالی :

ارتباط بین تلویزیون و اختلال به درستی شناخته نشده است، اما آکادمی متخصصان اطفال آمریکا محدود کردن تماشای تلویزیون را موثر میدانند. این گروه دیدن تلویزیون را برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی کنند و بیش از دو ساعت تماشای تلویزیون را در روز برای بچه های بزرگتر توصیه نمیکنند.وتوصیه می کنند والدین به جای تلویزیون ، باید کودک خود را برای توسعه مهارت های توجه،تمرکز، فعالیت هایی مانند بازی ها، بلوک ها، پازل ها، و خواندن تشویق کنند.

جلوگیری از ایجاد فرزند بیش فعال:

یقینا هیچ راهی برای جلوگیری از اختلال در کودکان وجود ندارد.اما راههایی برای کاهش این اختلال وجود دارد شما می توانید شانس خود را از کودک شما با سالم ماندن در دوران بارداری ، اجتناب از الکل، مواد مخدر و تنباکو در دوران بارداری افزایش دهید. کودکانی که مادرانشان سیگار می کشیدند در طی بارداری دو برابر نسبت به مادرانی که سیگار نمیکشیدند احتمال داشتن فرزند بیش فعال را افزایش دادند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: 14:7 :: توسط : سعید ماهیگیر

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روانشناسی کودکان دانشگاه سمنان و آدرس s.psychology90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 47
بازدید کل : 49352
تعداد مطالب : 81
تعداد نظرات : 184
تعداد آنلاین : 1